Regulamin

 SZKOLNYCH PRACOWNI PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU (SPPNZ)

W ZESPOLE SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH I PLACÓWEK OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZYCH nr 3  w PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych i Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych nr 3 w Piotrkowie Trybunalskim prowadzi, zgodnie z art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku (z póz. zmianami) o systemie oświaty, SZKOLNE PRACOWNIE PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU.
Bezpośrednim organem nadzorującym tę działalność jest Dyrektor Zespołu Szkół.

ROZDZIAŁ I

ORGANIZACJA I KIEROWANIE

  1. Szkolne pracownie mieszczą się w budynku położonym przy ul. Broniewskiego 16 w Piotrkowie Trybunalskim.
  2. W skład szkolnych pracowni wychodzą: budynek główny, budynki magazynowe i garaż.
  3. Szkolnymi pracowniami kieruje kierownik szkolenia praktycznego, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi ZSPiPO-W nr 3.
  4. Do podstawowychobowiązków kierownika szkolenia praktycznego należy:
  • organizacja pracy szkolnych pracowni pod kątem działalności dydaktyczno-wychowawczej.
  • zapewnienie właściwych warunków pracy oraz bezpieczeństwa wszystkich osób znajdujących się na terenie szkolnych pracowni zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  1. Podstawowym zadaniem szkolnych pracowni jest realizacja programów zajęć praktycznych zgodnie z zatwierdzonym przydziałem czynności i tygodniowym rozkładem zajęć, wyrobienie u uczniów umiejętności zawodowych i nawyków produkcyjnych oraz rozszerzanie i pogłębianie wiadomości nabytych przez nich
    na lekcjach przedmiotów zawodowych.
  2. Zajęcia praktyczne odbywają się na dwóch zmianach w godz. 8 00 do godz.. 19 00 .
  3. Godzina zajęć praktycznych trwa 55 minut, przerwa 5 minut (w zależności od ilości godzin w danym dniu, przerwa jest jedna i trwa 25, 30, 35 min.) Czas rozpoczęcia
    i zakończenia zajęć praktycznych dla poszczególnych grup ustala kierownik szkolenia praktycznego w planie organizacji na dany rok szkolny.
  4. Przerwy ogłaszane są przez nauczyciela prowadzącego zajęcia.
  5. Uczeń ma prawo do korzystania z szatni zgodnie z harmonogramem jej pracy dlatego uczeń  przychodzi na zajęcia praktyczne 15 minut przed rozpoczęciem, celem założenia regulaminowego ubioru roboczego, opuszcza stanowisko pracy na 15 minut przed zakończeniem zajęć celem doprowadzenia się do schludnego wyglądu.
  6. Zajmowanie i opuszczanie stanowiska pracy przez ucznia może nastąpić za zgodą i na plecenie nauczyciela.
  7. Przed przystąpieniem do pracy, po odbyciu instruktażu wstępnego, uczniowie pobierają potrzebne materiały i narzędzia.
  8. Przed opuszczeniem stanowiska pracy uczniowie doprowadzają je do właściwego stanu, rozliczają się z wykonanego zadania oraz oddają pobrane narzędzia.
  9. W przypadku uszkodzenia narzędzia, maszyny, lub urządzenia, uczeń zobowiązany jest powiadomić o tym nadzorującego go nauczyciela lub kierownika szkolenia praktycznego.
  10. Za narzędzia, maszyny, urządzenia lub inne przedmioty celowo uszkodzone bądź zniszczone przez ucznia, odpowiada uczeń wraz ze swoimi rodzicami lub opiekunami prawnymi włącznie z obowiązkiem pokrycia kosztów zaistniałej szkody.
  11. Zabrania się uczniom wnoszenia lub wypożyczania narzędzi i innych przedmiotów poza SPPNZ bez wiedzy kierownika szkolenia praktycznego.
  12. Uczeń spóźniający się na zajęcia lub nie przygotowany do zajęć praktycznych (np. z powodu braku ubioru roboczego, odpowiedniego nakrycia głowy lub z innych przyczyn) może być od nich odsunięty i odesłany do kierownika szkolenia praktycznego.
  13. Każda nieobecność lub spóźnienie ucznia na zajęcia praktyczne musi być usprawiedliwiona w formie ustalonej przez kierownictwo i zgodnie ze statutem szkoły.
  14. Podczas przerw uczeń nie może opuszczać terenu szkoły bez wiedzy nauczyciela.

ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA ZAJĘĆ 

  1. Zajęcia praktyczne odbywają się na dwóch zmianach w godz. 8 00 do godz.. 19 00 .
  2. Godzina zajęć praktycznych trwa 55 minut, przerwa 5 minut (w zależności od ilości godzin w danym dniu, przerwa jest jedna i trwa 25, 30, 35 min.) Czas rozpoczęcia i zakończenia zajęć praktycznych dla poszczególnych grup ustala kierownik szkolenia praktycznego w planie organizacji na dany rok szkolny.
  3. Przerwy ogłaszane są przez nauczyciela prowadzącego zajęcia.
  4. Uczeń ma prawo do korzystania z szatni zgodnie z harmonogramem jej pracy dlatego uczeń  przychodzi na zajęcia praktyczne 15 minut przed rozpoczęciem, celem założenia regulaminowego ubioru roboczego, opuszcza stanowisko pracy na 15 minut przed zakończeniem zajęć celem doprowadzenia się do schludnego wyglądu.
  5. Zajmowanie i opuszczanie stanowiska pracy przez ucznia może nastąpić za zgodą i na plecenie nauczyciela.
  6. Przed przystąpieniem do pracy, po odbyciu instruktażu wstępnego, uczniowie pobierają potrzebne materiały i narzędzia.
  7. Przed opuszczeniem stanowiska pracy uczniowie doprowadzają je do właściwego stanu, rozliczają się z wykonanego zadania oraz oddają pobrane narzędzia.
  8. W przypadku uszkodzenia narzędzia, maszyny, lub urządzenia, uczeń zobowiązany jest powiadomić o tym nadzorującego go nauczyciela lub kierownika szkolenia praktycznego.
  9. Za narzędzia, maszyny, urządzenia lub inne przedmioty celowo uszkodzone bądź zniszczone przez ucznia, odpowiada uczeń wraz ze swoimi rodzicami lub opiekunami prawnymi włącznie z obowiązkiem pokrycia kosztów zaistniałej szkody.
  10. Zabrania się uczniom wnoszenia lub wypożyczania narzędzi i innych przedmiotów poza SPPNZ bez wiedzy kierownika szkolenia praktycznego.
  11. Uczeń spóźniający się na zajęcia lub nie przygotowany do zajęć praktycznych (np. z powodu braku ubioru roboczego, odpowiedniego nakrycia głowy lub z innych przyczyn) może być od nich odsunięty i odesłany do kierownika szkolenia praktycznego.
  12. Każda nieobecność lub spóźnienie ucznia na zajęcia praktyczne musi być usprawiedliwiona w formie ustalonej przez kierownictwo i zgodnie ze statutem szkoły.
  13. Podczas przerw uczeń nie może opuszczać terenu szkoły bez wiedzy nauczyciela.

ROZDZIAŁ III
BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY

  1. Na początku każdego roku szkolnego uczeń zostaje zapoznany z:
  • organizacją pracy Szkolnych Pracowni Praktycznej Nauki Zawodu
  • przepisami bhp
  • planem ewakuacyjnym
  • rodzajami ewentualnych zagrożeń, ich przyczynami, źródłami i skutkami.

Szkolenie przeprowadza inspektor bhp.
Po przybyciu do danej pracowni uczeń zostaje zapoznany z:

  • jej organizacją i regulaminem pracowni
  • oddziałową instrukcją bhp
  • przepisami ppoż.

Szkolenie przeprowadza nauczyciel pnz. (praktycznej nauki zawodu).

  1. Fakt przeprowadzenia szkoleń zostaje odnotowany w dzienniku lekcyjnym,
    w dzienniczku zajęć praktycznych uczenia, potwierdzany podpisami inspektora bhp, nauczyciela i ucznia.
  2. Przed przystąpieniem do zajęć na stanowisku pracy uczeń musi przebrać się w regulaminowy strój roboczy, buty robocze oraz nakrycie głowy.
  3. Przed podjęciem zajęć na każdym nowym stanowisku pracy uczeń przechodzi instruktaż stanowiskowy, podczas którego zapoznaje się z wyposażeniem stanowiska, instrukcjami obsługi znajdujących się na nim maszyn, urządzeń oraz przepisami bhp . Odbycie instruktażu stanowiskowego odnotowane zostaje w dzienniczku zajęć praktycznych ucznia i potwierdzone podpisami ucznia
    i nauczyciela.
  4. Uczeń przystępuje do realizacji powierzonego zadania po oświadczeniu,
    że zrozumiał jego sens i po wyrażeniu zgody przez nauczyciela na rozpoczęcie pracy. Zadanie wykonuje zgodnie z zasadami przekazanymi mu podczas instruktażu oraz obowiązującymi na stanowisku pracy przepisami.
  5. W razie zauważenia jakiegokolwiek zagrożenia dla zdrowia lub życia osób przebywających w budynkach szkolnych pracowni uczeń niezwłocznie powiadamia o tym nauczyciela pnz lub kierownika szkolenia praktycznego
  6. Maszyny i urządzenia techniczne niesprawne zostają oznakowane tablicami
    z napisem typu: „urządzenie (maszyna) niesprawne, uwaga remont-nie włączać!” i muszą być trwale wyłączone z ruch oraz pozbawione możliwości uruchomienia.
  7. W każdej pracowni znajduje się apteczka ( punkt udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku) wyposażona w niezbędne środki zgodnie z obowiązującymi przepisami.Za udzielenie pierwszej pomocy odpowiedzialny jest nauczyciel pnz.
  8. Spożywanie przez uczniów posiłków może odbywać się podczas przerw w zajęciach, w wyznaczonym do tego celu pomieszczeniu, świetlicy przy zachowaniu higienicznych warunków. 

ROZDZIAŁ IV

ZAGADNIENIA PRZECIWPOŻAROWE

  1. Obowiązkiem każdego ucznia i pracownika szkolnych pracowni jest zapoznanie się z instrukcją przeciwpożarową. Instrukcje ppoż. są ogólnodostępne i znajdują się w korytarzu komunikacyjnym oraz w poszczególnych pracowniach.
  2. Obowiązkiem każdego ucznia i pracownika jest zapoznanie się z instrukcją użycia i stosowania gaśnic przeciwpożarowych poprzez uczestnictwo w szkoleniu organizowanym i przeprowadzonym przez osoby fachowe. Fakt przeprowadzenia szkolenia odnotowany zostaje w dokumentacji szkolnych pracowni i w zeszytach zajęć praktycznych uczniów. Notatka zostaje zaopatrzona w podpisy ucznia i kierownika szkolenia praktycznego.
  3. Gaśnice ppoż. kontrolowane są sukcesywnie przez upoważnione służby straży pożarnej.
  4. Plan ewakuacyjny na wypadek pożaru lub innego zagrożenia umieszczony jest w korytarzu komunikacyjnym. Drogi ewakuacyjne oznaczone są znakami: kierunek ewakuacji, kierunek otwierania drzwi.
  5. Obowiązkiem każdego ucznia i pracownika jest stosowanie się do instrukcji ppoż., objaśnień i oznaczeń na planach ewakuacji jak również bezwzględne wykonywanie poleceń kierującego akcją ratowniczą w przypadku zagrożenia. 

ROZDIAŁ V
OBOWIĄZKI I PRAWA UCZNIA

  1. Na zajęcia uczniowie zobowiązani są zgłaszać się punktualnie.
  2. Obowiązkiem każdego ucznia w czasie zajęć praktycznych jest dbanie o:
    • czystość pomieszczeń i otoczenia szkolnych pracowni
    • schludny wygląd i higienę osobistą
    • oszczędne używanie materiałów, energii i wody
    • właściwe wykorzystywanie narzędzi, sprzętu i maszyn.
  3. Każdy uczeń zobowiązany jest do kulturalnego zachowania wobec kolegów
    i przełożonych oraz osób przebywających za zgodą kierownictwa na terenie szkolnych pracowni.
  4. Uczeń ma prawo do godnego traktowania i poszanowania godności osobistej przez przełożonych.
  5. Uczeń ma prawo zwracać się do nauczycieli oraz kierownika szkolenia praktycznego zarówno w sprawach związanych z nauką zawodu jak i w sprawach osobistych oraz ma prawo do uzyskania wyczerpującej odpowiedzi i do udzielenia możliwej pomocy.
  6. Każdy uczeń zobowiązany jest aktywnie uczestniczyć w procesie dydaktycznym.
  7. Każdy uczeń ma prawo do znajomości WSO (wewnątrz szkolny system oceniania) i PSO (przedmiotowy system oceniania).
  8. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów). Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ma uzasadnić ustaloną ocenę.
  9. Uczniowie przyjeżdżający na zajęcia własnymi środkami transportu, mają prawo do korzystania z parkingu przed budynkiem szkoły. (Zabrania się wjazdu na plac manewrowy SPPNZ).
  10. Uczeń może zwracać się do Dyrektora i Rady Pedagogicznej Szkoły w sprawach i sytuacjach przewidzianych w statucie szkoły.
  11. Uczeń może być ukarany za przewinienia popełnione przeciw Regulaminowi Szkolnych Pracowni Praktycznej Nauki Zawodu zgodnie z postanowieniami Statutu ZSPiPO-W, a w przypadku ciężkich wykroczeń może być odsunięty od zajęć i przekazany do dyspozycji kierownika szkolenia praktycznego lub bezpośrednio do Dyrekcji Szkoły. Do szczególnie ciężkich wykroczeń regulaminowych zalicza się:

ROZDZIAŁ VI
KARY I NAGRODY

  • drastyczne łamanie przepisów bhp i ppoż. oraz działania prowadzące
    do zagrożenia życia lub zdrowia własnego, kolegów i innych osób.
  • działania mające charakter celowego niszczenia lub przywłaszczenia narzędzi, materiałów, cudzej własności itp.
  • ustawiczne uchylanie się od obowiązków uczniowskich.
  • palenie tytoniu, używanie narkotyków i picie alkoholu na terenie lub w otoczeniu szkolnych pracowni.
  1. Uczniowie osiągający dobre i bardzo dobre wyniki na zajęciach praktycznych oraz w różnego rodzaju konkursach mają prawo do pochwał i nagród przewidzianych w Statucie Szkoły. 

ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Zaopatrzenie w odzież ochronną i utrzymywanie w należytym stanie i czystości jest obowiązkiem ucznia.
  2. W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem obowiązują postanowienia zawarte w Statucie ZSPiPO-W.

Regulamin zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych i Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nr 3 w Piotrkowie Trybunalskim w dniu 21 kwietnia 2015r.